Terugblik: (super)krachtig schoolleiderschap, letterlijk uitgetekend door Schoolleiders VO
Schoolleiders VO, de organisatie van, voor en door schoolleiders, organiseerde op donderdag 13 november voor de 4e keer een speciaal event voor schoolleiders. Deze keer in het thema 'Schoolleider: wat is jouw superkracht?' op de school ALASCA, aan de rand van Amsterdam.

Modern, licht en toch knus schoolgebouw
De gastlocatie Amsterdam Liberal Arts & Sciences Academie (ALASCA) is een bijzondere vo-school; iets wat ook naar voren kwam in de workshop die rector Mireille van Heerden verzorgde. Er is een cultuur van gespreid leiderschap, met veel vertrouwen en waarin leiderschap wordt beschouwd als groepskenmerk (in tegenstelling tot positioneel / hiërarchisch leiderschap, waar het wordt beschouwd als een individuele eigenschap).
Tevens bood de school een prettige, knusse plek om te netwerken! Dit werd ook zeer gewaardeerd door de aanwezige schoolleiders, die lang bleven naborrelen.

Positief verrassend vond ik de opkomst en de goede gesprekken met collega's over professionele ontwikkeling!
Opening en keynote met filosofische inslag
Na een korte opening met humor uit de dagelijkse praktijk van schoolleiders (ga ondanks de waan van de dag eens bewust stilzitten, dan komen de goede ideeën vaak vanzelf!), gaf filosoof en organisatie-antropoloog Minke Tromp een keynote over het vinden van je eigen kracht in tijden van niet-weten of donkere gevoelens.
Vanuit een filosofisch perspectief kan de schoolleider gezien worden als de held in een verhaal (the hero journey). In een sterk verhaal, opgebouwd met de principes van storytelling vanuit boeken en films, komt vaak een moment voor dat de hoofdpersoon het contact met de bekende wereld verliest.
Door deze fase te betreden kunnen er gevaren, tegenslagen en angsten worden beleefd, maar toont de hoofdpersoon zich wel bereid om een transformatie te ondergaan. Door bepaalde overtuigingen kwijt te (moeten) raken vindt een wedergeboorte plaats, waardoor de held in staat is om in de gewone wereld sterker met uitdagingen om te kunnen gaan. Dit heeft verbanden met leiderschap.

Minke benoemde ook 5 'transitie-dilemma's', waarbij het goed is om als leider stil te staan op welke plek je op deze lijn van uitersten staat / balanceert:
- Actiebereidheid: verval vs. roekeloosheid
- Vertrouwen: controle vs. overgave
- Openheid: formvast (met een f!) vs. fluïde
- Tempo: bottle-neck vs. afstand
- Timing: betekenisloos vs. overspannen

Slowdaten: uittekenen van je professionele (loopbaan)ontwikkeling en elkaar bevragen
Er was ook weer volop ruimte voor netwerken en ontmoeting. In tegenstelling tot eerdere events waar werd gespeeddatet, deden we nu een ronde slowdaten: méér tijd voor het goede gesprek, zodat je beter je eigen kracht(en) ontdekt. Het ontmoeten vanuit "authentieke invalshoeken" werd gewaardeerd door veel deelnemers!

Schoolleiders tekenden eerst hun eigen werklijn van de afgelopen maanden, met zowel pieken als dalen, die in verband staan met krachtbronnen.
Daarna lichtten ze zowel een piek- als dalmoment van henzelf toe.
Dit leverde bijzondere, soms openhartige gesprekken op!
Ik vond het fijn dat er een snelle openheid en kwetsbaarheid was toen we met elkaar in gesprek gingen.
Diverse workshops rondom het ontdekken van je eigen kracht
Alle deelnemers konden één workshop naar keuze volgen van ongeveer 75 minuten over effectief communiceren, Deep Democracy, de kracht van contact, transitiedenken en ALASCA's gespreid leiderschap.

Mooi om meerdere keren te horen dat je het niet alleen hoeft te doen en dat samenwerking bij Schoolleiders VO wordt gestimuleerd.
Er waren ook diverse standhouders aanwezig van:
- AVS, de beroeps- en vakorganisatie voor alle leidinggevenden in het funderend onderwijs;
- de VO-academie met een divers aanbod leertrajecten voor schoolleiders en bestuurders;
- Voion en de Schoolleidersbeurs-VO, bedoeld als financiële tegemoetkoming van max. € 45.000 voor schoolleiders om een masteropleiding te kunnen volgen;
- Nuffic, de organisatie voor internationalisering van het onderwijs, die ook samen zal werken met Schoolleiders VO richting de ICP Council Meeting in 2027 in Nederland, zie het artikel onderaan deze pagina!

Samenvattend: we bouwden en blijven bouwen aan sterk schoolleiderschap
We kijken terug op een fijne middag met een diverse groep schoolleiders uit alle hoeken van het land, met hun eigen verhalen, vragen én ideeën.
De reacties op het najaarsevent waren overwegend positief, zowel over de inhoud als over de sfeer waarin ruimte was voor persoonlijk contact met collega-schoolleiders. De opzet van de slow-date werd beoordeeld met een mooie score van 4,4 uit 5. Andere feedbackpunten worden zorgvuldig meegenomen in de opzet voor volgend jaar.
Schoolleiders VO wordt steeds actiever en zichtbaarder en nodigt alle schoolleiders (van teamleider tot rector-bestuurder) uit om betrokken te zijn, bijvoorbeeld door de LinkedIn-pagina te volgen.
In het najaar van 2026 zal er opnieuw een schoolleidersevent worden georganiseerd door Schoolleiders VO, op een nader te bepalen datum. Meld je via de website van Schoolleiders VO aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Wat is Schoolleiders VO?
Schoolleiders VO heeft als doel om de rol en positie van de schoolleider te versterken. Dat doen we door schoolleiders met collega’s te verbinden en hen de ruimte en handvatten te bieden om zich professioneel te blijven ontwikkelen. Ook stimuleren we de verbinding tussen schoolleiders, bestuurders en andere beleidsmakers en streven we ernaar de stem van schoolleiders sterker te laten doorklinken in de beleidsvorming. Daarnaast zoeken we naar manieren om het beroep van schoolleider in de toekomst nog aantrekkelijker te maken.
Door van en met elkaar te leren versterken we de beroepsgroep, op individueel en collectief niveau, en creëren we samen sterk schoolleiderschap.
Nederland organiseert ICP Council Meeting 2027
Bekijk een impressie van editie 2024 in Mombasa, Kenia.
