Over ons

Schoolleiders VO is een programma van, voor en door schoolleiders. Samen creëren we een plek waar schoolleiders, van teamleiders tot rector-bestuurders, met en van elkaar leren. Op die manier versterken we de beroepsgroep en werken we aan sterk en toekomstbestendig schoolleiderschap. Schoolleiders werken samen met projectleiders en projectmedewerkers aan de gestelde doelen en leggen verantwoording af aan een stuurgroep ook bestaande uit schoolleiders.

Waarom Schoolleiders VO?

Het vak van schoolleider is een vak om trots op te zijn. Je hebt als schoolleider een verantwoordelijkheid in de collectieve ambitie om goed onderwijs te verzorgen voor leerlingen en je hebt een sleutelrol binnen de schoolorganisatie waarin je de omstandigheden creëert waarin leerlingen het best tot hun recht kunnen komen. En daar zet het team van Schoolleiders VO zich voor in. Deze rol is een uitdagende gezien continu veranderende interne en externe omstandigheden hun weerslag hebben op de invulling van jouw vak. Denk aan thema’s als het Nationaal Programma Onderwijs, digitalisering en het lerarentekort. Goed onderwijs voor elke leerling vraagt dus om goede schoolleiders: vandaag maar ook morgen en de komende jaren. Daarom is het van belang dat de positie en rol van de schoolleider als individu, maar ook de beroepsgroep als geheel versterkt wordt.

Onze focus: Betrokkenheid van schoolleiders bij beleidsvorming

Wij zetten in op de betrokkenheid van schoolleiders bij beleidsvorming, erkenning van de strategische rol die schoolleiders hebben en het creëren van een herkenbare plek om de stem van schoolleiders hoorbaar te maken. Dit doen we onder andere door het versterken van de regiostructuur en de rol van schoolleider daarin zodat de Adviesraad van Schoolleiders de stem van de schoolleider ook goed kan meenemen in de adviezen die zij geven aan de VO-raad over beleid en de ontwikkeling van het onderwijs.

Onze focus: Beroepskwaliteit en professionele ontwikkeling van schoolleiders

Wij zetten in op collectieve en individuele professionele ontwikkeling. Daarmee geven we een impuls aan de kwaliteit van de beroepsgroep als geheel en stimuleren we de ontwikkeling van de schoolleider als individu. De beroepsstandaard is hierin het richtinggevend ontwikkelinstrument, zowel in het creëren van een gemeenschappelijke taal als het bieden van aanknopingspunten voor ontwikkeling.

Onze focus: Positie van schoolleiders

Wij zetten in op de versteviging van de positie van schoolleiders binnen de schoolorganisatie. Ons doel? Bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het beroep vanuit het perspectief van de arbeidsmarkt. Ook zorgen wij ervoor dat schoolleiders in staat zijn (of worden gesteld) om hun opdracht op een goede wijze uit te voeren. Om dat te bewerkstelligen maakt de Commissie Arbeidsvoorwaarden Schoolleiders (CAS) onderdeel uit van Schoolleiders VO. Deze commissie adviseert de VO-raad over de arbeidsvoorwaarden die aan de cao-tafel besproken dienen te worden of elders moeten worden beslecht. Ook besteden we aandacht aan de verbetering van het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders.

Wie zijn schoolleiders VO?

Schoolleiders VO is een initiatief van, voor en door schoolleiders, in de vorm van een resultaatverantwoordelijke eenheid (RVE) binnen de VO-raad met een eigen jaarplan, bemensing en budget. De organisatie bestaat uit (1) een stuurgroep van schoolleiders (zie foto) die in het dagelijks leven eindverantwoordelijk schoolleider zijn op een vo-school in Nederland, (2) schoolleiders die zich op drie verschillende thema's inhoudelijk inzetten, (3) het programmamanagement bestaande uit een schoolleider en een projectleider van de VO-raad, en tot slot (4) meerdere ondersteunende bureaumedewerkers van de VO-raad. Daarnaast haken er op incidentele basis schoolleiders aan.

Partners