Beroepsstandaard Schoolleiders VO en jouw gesprekscyclus
Als schoolleider voer je regelmatig gesprekken met je medewerkers (docenten), maar bij Schoolleiders VO vinden we dat ook iedere schoolleider een goed uitgevoerde gesprekscyclus verdient met zijn/haar leidinggevende. De Beroepsstandaard Schoolleiders VO is daarbij ondersteunend.
Het is belangrijk om regelmatig stil te staan bij je eigen handelen en dit te verbinden aan zowel je eigen doelen (als schoolleider) als de doelen van het team en de schoolorganisatie. Door periodiek gestructureerde gesprekken te voeren met je leidinggevende, ontstaat er een cyclus van reflecterende gesprekken. Wij noemen zo’n terugkerende periode een gesprekscyclus.
De gesprekscyclus omvat alle gesprekken die je als schoolleider voert over je functioneren en je ontwikkeling, ook vaak functionerings-, beoordelings-, of ontwikkelgesprekken genoemd. Ze bestaan onder andere uit reflecteren op je werk (+ feedback ophalen) en nieuwe doelen stellen. Daarnaast gaat het ook over ambities en je persoonlijke loopbaanpad. Waar word je blij van en wat motiveert je? Wat zou je willen ontwikkelen en wat (of wie) heb je daarbij nodig?
Graag geven we je een handreiking om dit proces zo optimaal mogelijk te doorlopen. Hierin vind je formulieren en een stappenplan voor alle fasen: Ontwikkelgesprek, Individueel aan de slag, Tussentijds gesprek, (daarna weer Individueel aan de slag, enz.).